Ensimmäinen jenkkiautoni:
AMC Rambler Rebel 550 4D Sedan 1967
Kone: Suora-6, 232cid (3.8 litraa)
Laatikko: BW (Borg-Warner) M-43, 3-pykäläinen automaatti
Perä: AMC-20
Pulttijako 5 x 4.5" (114.3mm) (Pulttijaon
laskeminen)
JON SIX on alkuperäinen Suomi-auto.
Mikä AMC?
AMC (American Motors Corporation) on yksi vanhimmista amerikkalaisista autokonserneista
(perustettu 1897). AMC-merkkejä ovat esim AMC, Rambler, Jeep, Hudson
ja Nash.
AMC oli konserni, joka kaikkein pisimpään pärjäsi kolmen
suuren konsernin rinnalla, jotka ovat
- GM (General Motors), merkkejä esim Chevrolet, Pontiac, Oldsmobile ja
Buick
- Mopar, merkkejä esim. Dodge, De Soto, Chrysler ja Plymouth
- FoMoCo (Ford Motor Company), merkkejä esim. Ford ja Lincoln
Chrysler osti AMC:n vuonna 1987. AMC:ta arvostetaan edelleen yhtenä Amerikan
suurista autovalmistajista. 550 4D Sedan Rebeleitä on vuonna -67 valmistettu
10249kpl.
Suomessa Rebeleitä on rekisterissä 13kpl, joista 8kpl vuosimallia
-67.
Auton omistajahistoria:
23 | -edelleen- | Harju Teemu | Oulu | JON-6 |
22 | 2003 | A-V Nauha | Pori | |
21 | 1999 | Filppu Juha | Tampere | |
20 | 1999 | Lammasniemi Pellervo | Ylöjärvi | |
19 | 1998 | Suonio Leo | Lahti | |
18 | 1998 | Hägg Jouni | Vesivehmaa | |
17 | 1993 | Granström Petri | Loppi | |
16 | 1993 | Hallivuoren Auto Oy | Helsinki | |
15 | 1993 | Korpi Raimo | Helsinki | |
14 | 1993 | Ahonen Aimo | Lappeenranta | |
13 | 1992 | Laukkanen Juha | Purujärvi | |
12 | 1990 | Huttunen Jari | Putikko | |
11 | 1989 | Koskinen Ari | Osara | JON-6 |
10 | 1986 | Koskinen Esa | Vesajärvi | NOU-32 |
09 | 1985 | Mäkelä Jukka | Kyröskoski | NJM-96 |
08 | 1980 | Vierula Harri | Tampere | VPS-89 |
07 | 1979 | Koivula Jouni | Tampere | |
06 | 1978 | Widberg Per-Olof | Vammala | |
05 | 1978 | Pakarinen Lauri | Stormi | |
04 | 1975 | Mäntylä Matti | Jurva | |
03 | 1973 | Annala Risto | Seinäjoki | |
02 | 1971 | Ikola Matti | Härmä | |
01 | 1967 | Sippola Väinö | Alajärvi | VPS-89 |
Ensimmäinen omistaja
oli siis Väinö Sippola. Hän osti auton 21.02.67.
Auto on ensimmäisen kerran rekisteröity 16.03.67.
Tapahtunutta:
22.04.2003 Auton osto Porista A-V Nauhalta
Samantien auto Skinnarssille, kaikennäköistä pikkulaitettavaa
(ja isompaakin:)
Matkan varrella Porista Vaasaan meinasi kuumottaa kun perä alkoi huoltoasemalta
lähdettäessä pyöriä tyhjää.. No, vetarin
mutteria kiristämällä saatiin jatkettua,
pysähtyä ei uskallettu ennen korjaamon pihaa. :)
13.6.2003 Auto saatiin vihdoin Skinnarsilta
Autoon oli ostettu korjaamolla seuraavia osia:
Jarrujen ilmaruuvi, ilmansuodatin, jarrusylinteri eteen, jarrujen asennussarja
taakse, jarrusylinterit taakse, takapyörän laakeri ja stefat, pakoputken
tiiviste.
Korjaamolla laitettiin siis lähinnä jarrut kuntoon.
Lisäksi autoon tehtiin pakokaasutesti joka antoi seuraavat tulokset:
Kierr: 722, CO: 3.00, CO2: 11.91, HC: 385, O2: 1.97, Lambda 0.981
13-18.6.2003 Auton korjausta omassa tallissa
Auton korjausta ja laittoa kovalla kiireellä rekisteröintikatsastusta
varten.
Kunnostin mm. seuraavia:
Pakoputki käytännössä kokonaan uusiksi vanhasta putkesta,
jarrupoljin,
käsijarru, käsijarrun käyttövipu, takavetarin hitsaus
useaan otteeseen,
kaasuvaijerin vaihto, ruostepaikkojen korjausta kuskin jalkatilasta, apukuskin
puolen helmasta ja takapyörän edestä, maskin maalaus, kaukovalojen
vaihto
H4-mallisiin, kojelaudan valot kuntoon ja rikkinäisen panelin vaihto,
nopeusmittarin vaijerin korjaus, kuskinoven lukko, toinen etuvilkku,
rekisterivalo, hitsausta sieltä täältä yms yms.
17.6.2003 Rekisteröintikatsastus, ensimmäinen yritys
Vikoja: jarrupoljin jää päälle, ruostevaurio, kaukovalot
huonot.
18.6.2003 Rekisteröintikatsastus, toinen yritys
Läpi.
18.6.2003 Auton ajaminen Vaasasta Ouluun
Matka meni ok, matkanopeutena 75km/h
20.6.2003 Kasettiradiosoittimen asennus
24.06.2003 Toinen starttimoottori saapui matkahuoltoon
Nykyinen starttimoottori vetää viimeisiä, vaihdettava toiseen
joka löytyi Iisalmesta.
29.06.2003 Starttimoottorin vaihto
Vanha pyöri n. kolme kertaa nykyistä hitaammin.
30.6.2003 Puuhastelua
Tyhjäkäynnin säätö pienemmälle, pölykapselien
kiinnitys, auton vahaus.
Eka varsinainen cruisailu :-) Yksi pölykapseli irtosi.
1.7.2003 Puuhastelua, osa 2
Laturin säätimen vaihto. Laturi merkkiä Ducallier, tuota mallia
käytetty kuulemma
yleisesti 70-luvun ranskalaisissa. Säädin löytyi Oulun Tarviketorilta,
tuotenumerolla
18-30050. Kojelaudan Alt-valo palaa edelleen, mutta laturi lataa. Pakoputken
paikkausta paikkaustahnalla. Kuskin puolen etujarrun säätämistä,
jarrukengät
lähemmäksi rumpua.
9.7.2003 Starttimoottorin vaihto, osa 2
Uusi startti alkoi oikutella. Hirveä rohinaääni startatessa.
Startti irti, toimi normaalisti. Ison rattaan hampaat niin kuluneet että
uuden startin
hampaat eivät yletä kunnolla ison rattaan hampaisiin.
Takaisin vanha startti kiinni, jonka laipan reikiä on isonnettu niin
että hampaat
ovat lähempänä toisiaan.
Kuskin puolen etujarrun säätö taas.
Jarrupolkimen jumiutumisen kanssa puuhastelua.
17.9.2003
Ei kai täs mitään. Eipä oo tarvinu ku ajaa vaan, auto
toimii hyvin.
Nesteitä ei valuta eikä kuluta (jäähdytys- ja jarruneste
ja öljyt).
Jopa kakkos-hääautonakin (häätapahtuma-cruisailu) olin
n. kuukausi sitten.
11.10.2003 Seisontaan
Auto laitettu talveksi seisontaan.
Talven aikana tarkoitus ostaa autoon toiset vanteet,
kromivanteet uusina tai käytettyinä.
29.12.2003
Marraskuussa ostettiin Overdriven
myyntipalstan kautta Kokkolasta käytetyt
14" American Racing vanteet, 7" leveät. Talven aikana vanteita
kiillotetaan ja laitetaan kuntoon. Katso kuvia linkistä Kuvia
2.
31.03.2004
Alkuvuodesta ostin A-V:lta puhuvan murtohälyttimen, samoin AMCCF-foorumin
kautta hansikaslokeron listan. Tänään ostin 205/60R14 kumit
noille American
Racing -vanteille. Huomenna tarkoitus laittaa kumit kahdelle ensimmäiselle
valmiille vanteelle.
05.05.2004 Vanteet
Viikolla 17 saatiin American Racing vanteet valmiiksi. Putsasin niitä
talven aikana
Dremelillä, jossa oli messinkiharjateräs. Kohtuu hyvät tuli.
22.4 hitsattiin taas perää,
sähköhitsillä. 23.4 lisättiin perään öljyä,
kiristettiin laturin hihnaa ja ladattiin akkua.
Sen jälkeen onkin sitten vain ajeltu.
13-15.8.2004
Osallistuminen Sea 'n' Sand -tapahtumaan Kalajoella
20.10.2004
Kesä oli sateinen, eikä paljoa saatu aikaan:
- Etujouset katkaistiin rälläkällä ja jousipuristimien
avulla Matteuksen kanssa. 2.5 kierrosta pois,
auto on nyt todella matala.
- Akun jännitemittari mallia tarvike
- Toinen akku poppivehkeille takaluukkuun
- Kuskin oven saranaa muutin niin että ovilinja on nyt suorassa
Konetien katsastuksesta hain syyskuun lopussa vikalistan, ja vikojahan löytyi:
- Apukuskin etupyörän laakeri väljä
- Ohjaussimpukassa väljää
- Pieni ruostereikä pohjassa
- Käsijarru tehoton
- Etujouset istuvat huonosti kupeissa, vaihdettava
- Apukuskin etujarrurumpu mahdollisesti soikea
17.10.2004 vein auton kimppatalliimme
talven ajaksi.
Talven aikana olisi tarkoitus korjata nuo viat+muuta pientä.
Katso pari uutta kuvaa Kuvia 2 linkin takaa!
Talvi 2004-2005 puuhastelut
- Ohjaussimpukan kiristys
- Etujousien vaihto (+ uusien hionta ja maalaus)
- Vänkärin puolen etujarrurummun sorvautus (Pajakulma)
- Etu- ja takajarrujen säätö, seisontajarrun säätö
- Vänkärinpuolen helman hitsaamista
- Etulaakerien kiristys
- Uusi pakoputki ilman vaimentimia, ulos vas. takarenkaan etupuolelta
- Kuskin oven lukon korjaus
- Poppivehkeet pois takaluukusta
26.4.2005 Konttorille
Ensimmäinen katsastusyritys tälle keväälle:
- Kuskinpuolen alapallonivel väljä
- Seisontajarru puoltaa 150/50
- Vakaajatangon pystytappi huono
- Vänkärinpuolen ajovalo osoittaa liian ylös
23.5.2005 Konttorille
Viimeisen kuukauden aikana rasvattiin rasvaprässillä alapallonivel,
säädin seisontajarrun ja ajovalon korkeuden.
Toinen katsastusyritys:
Läpi huomautuksitta
Kesäkuun alku
Kesäkuun alussa auto alkoi välillä sammuilla.
Tilasin Jamantilta uuden puolan, mutta sitten Rebel ei lähtenyt
enää ollenkaan käyntiin, joten vaihdoin vanhan takaisin.
Kuparinen tikku virranjakajassa vaikutti irralliselta,
ilmeisesti se aiheuttanut oikosulkua. Sittemmin ei ongelmia
Juhannus 2005
Syntymäpäivänä 23.6 vaihdoin taas starttimoottorin.
Nyt taas kiinni se joka löytyi Iisalmesta, mutta tällä kertaa
viilasin kiinnityslaippaa niin että startti osuu lähemmäs
vauhtipyörän ratasta. Sittemmin ei ongelmia.
7.7.2005
Katon maalaus pikaisesti mattamustalla spraylla.
Meni yksi pullo maalia. (Kuvia 2)
18.9.2005
Talviseisontaan
15.4.2006
Auto otettu käyttöön tälle keväälle.
Nesteiden tarkistus, vähä kaasariin bensaa ja käyntiin.
Etujarrut puoltaa, säädettävä
9-10.6.2006
Uusi Raybestos-etujarrusylinteri tuli jenkeistä (rockauto.comista),
etusylinterit ovat WC37015 ja WC37014,
sylinterin vaihto ja konttorille, läpi meni.
Talvi 2006-2007 puuhastelut
- "Oulun liekkivelho" Petri Laukka maalasi Rebeliin mattamustat scallopit
- Uusi kardaani ja ristikkonivelet (Pajakulma 332e)
- Lattaraudan asennus starttimoottorin kiinnitykseen jotta starttimoottori pysyisi paremmin paikallaan
- Pakoputken uudelleenkiinnitys (irtosi kun osui kynnykseen talliin vietäessä)
Kevät-Kesä 2007 puuhastelut
- Perjantai 1.6.2007 katsastus, suorilta läpi
- Katon maalaus
- Alapallonivelien rasvaus
- Vasemman etujarrun säätö
- Kuskin lattian kohdalle pohjaan paikka
- Öljynvaihto (mittarissa 92255km), Backholm
- Pakoputken hitsausta, Simonsin läpivientivaimennin 30cm 2"
- Hood pins, Skinnars, samalla alkup. mekanismi pois
- Putkimaski, putket Hartman
- Jamantin puola asennettu
- Uusi bensasuodatin
- Kierroslukumittari
- Päävirtakytkin, puolan lisäkytkin
- Tankin huolto ja uudet letkut
- Uudet vanteet American Racing BAJA 15x7
- Renkaat Edessä 215/65R15 Nokia, takana 215/75R15 Cooper
Kesä 2008 puuhastelut
- 8.7.2008 Artsin kanssa vaihdettu uusi alapallonivel kuskin puolelle
- 5.8.2008 Konttorille
- Vikalista Lakalaivan konttorilla:
- "Alatukivarsien pitkittäistuennan kumipuslat"
- Ruostevaurio, pohjalevy
- Ruostevaurio, helmakotelo
- kumipuslat vaihdettu ja reiät hitsattu
- Jälkitarkastus 11.8.2008
Talvi 2008-2009
- Talviseisontaan 19.8.2008
Kuvia, aikajärjestyksessä:
Kuvia 1
Kuvia 2
Kuvia 2007
Kuvia 2008
Kuvia 2008 C&C-tapahtumasta
Kuvia ja tekstejä edellisen omistajan ajalta, aikajärjestyksessä:
Vanhoja kuvia 1
Vanhoja kuvia 2
Vanhoja kuvia 3
Vanhoja kuvia 4
Video Youtubessa (englanninkielinen):
Kiitos:
Skinnars Verkstad (Vaasalainen jenkkikorjaamo, hood pinnit)
Toppilan Teboil (huolto)
Pajakulma Oulu (huolto+kardaani)
Linnanmaan autohuolto (huolto)
Konetien katsastus (katsastus)
Autopurkaamo Smeds (kaukovalot)
Pasi Tastula (auttoi auton siirrossa Porista Vaasaan)
A-V Nauha (ed. omistaja)
Juha Makkonen (etujouset)
Jamant (pyöränpultit, puola yms sähköosia, puslia)
Petri Laukka (scallopit)
Autotarvike Backholm Vaasa (öljy)
Konemyynti Hannu Harju (rasvaprässi)
Autohuolto K Ylönen Tampere (rengastyöt)
Biltema Tampere (kierroslukumittari)
Motonet Tampere (bensasuodatin, sähköosia)
Artsi & Teemu, Viiala (talliapua)
Linkkejä:
Rebel AMC-foorumilla
AMC Club Finland
Garage's Street Cars ry
OSHA ry
ACC Oulu
Jamant
Rockauto.com
American Parts Depot
19.8.2008 Teemu