Ford Taunus 1.6l vm -79 eli
Pinkki Tane: HAZARDI!

"Ei aunus, vaan.. TAUNUS!!" (vanha Pulttibois-sketsi)

"Pakkohan näilläkin on jonkun ajaa"

Chat-ohjelmassa televisiossa:
Chattaaja: "Mulla on vm -76 Taunus projektina, kesäksi pitäisi saada valmiiksi.
Martti, oletko koskaan ollut Taunuksen kyydissä?"
Martti Servo (laulaja): "No tottakai minä olen Taunuksen kyydissä ollut!
Sehän on suomalaisten kansalaisvelvollisuus olla vähintään kerran elämässään
Tanarin kyydissä!"

 

Projektissa mukana:
Teemu, Henkka (ircissä Tikru) ja Masa

Auton budjetti:

Auton hinta:
20€
Teemu
 
Jarrupalat eteen:
15€
Teemu
Jarrukengät, jarrusylinterit ja
jarrukorjaussarja taakse:
36€
Teemu
Jarruneste:
2.50€
Teemu
Jarruneste:
3.30€
Teemu
Jarruneste:
3.30€
Masa
Jarruputki taakse:
14€
Teemu
Ruuvit jarrusylintereille:
0.50€
Teemu
Rälläkän lainaus
Toppilan Teboililta:
3€
Teemu
 
Ohjaustangon pallonivel:
8€
Teemu
Rekisterikilven valon polttimo:
1€
Teemu
Wunder-baum -hajuste:
1.20€
Henkka
Talvirenkaat, käytetyt:
60€
Teemu
Vaijeri manuaaliryyppyyn 5€ Teemu
Uusi akku 44€ Teemu
Tuulilasin pyyhkimen sulka 10€ Teemu
Virranjakajan kansi, pyörijä ja tulpat (13.12.2002) 21€ Teemu
Sulakkeita 1€ Teemu
     
Huolto Toppilan Teboil:
40€
Teemu
Siirtokilvet+siirtovakuutus Ylivieska-Oulu:
21€
Teemu
Siirtokilvet+siirtovakuutus
Huolto-Katsastus:
25€
Teemu
Rekisteröintikatsastus
58€
Teemu
Auton rekisteröinti+kilvet 25€ Teemu
____________________________
_____________
Yhteensä:
406€ (2412mk)

Budjettiin ei ole huomioitu polttoaineita, työkaluja yms.



Projektin eteneminen:

11.09.2002 Auton osto (Teemu ja Henkka)
Keskiviikkoaamuna aikaisin lähettiin Mesellä autoa katsomaan Ylivieskaan. Autoa myi tekunaikainen kaveri, kun Tanen tuulilasiin oli tullut lappu:

"SIIRTOKEHOTUS. Auto on siirrettävä/hävitettävä asianmukaisesti viipymättä ja viimeistään
23.08.2002 sillä uhalla, että kaupunki muussa tapauksessa siirtää ajoneuvon Jokilaaksojen Jäte Oy:n varastoon hävitettäväksi ja siirtokustannukset peritään omistajalta.
Sovelletut oikeusohjeet: Romuajoneuvolaki 2 ja 3§
Ylivieskan kaupunki
Rakennusvalvonta- ja ympäristönsuojeluyksikkö
puh. 42941"


Vakaana aikomuksena oli saada auto ajettua Ouluun, vaikka mikä olisi. Käyntiin auton tiedettiin lähtevän (ainakin sen jälkeen kun kaataa kaasariin bensaa..) mutta jarruosat oli kaikki takakontissa! Eiku tutkimaan tilannetta. Kyl kävi useasti mielessä ainaki Henkalle et "lähetää ny v*ttuun täältä" ku mikään ei tuntunut onnistuvan.

Edessä jarrusylinterit olivat jumissa. Kun ne vihdoin saatiin liikkumaan, ne tulivat liikaa ulos ja jumittuivat auki-asentoon. Takajarruista ei saatu mitään toimimaan, jarrusylinterit vuosivat kuin seula. Mistään ei saanut uusia.

Jarruja saatiin sen verran toimimaan, että edessä saatiin neljästä sylinteristä kaksi liikkumaan, uudet jarrupalat paikoilleen ja taas jarrunesteen lisäystä. Jarrunestehän vuosi suoraan läpi joten sitä oli lisättävä vähän väliä.

Sitten haettiin siirtokilvet katsastuskonttorilta ja ei muutaku Ouluun. Maksimivauhti oli maantiellä 85km/h, jarruja kun ei oikein ollut ja koko ajan autosta kuului ihme ääniä; kitinää, vinkunaa, kolinaa yms. Mutta hauskaa oli. Ouluun päästiin. Yöjunalla Teemu haki vielä Mesen junalla Ylivieskasta ja samalla Tane maksettiin; huimat 20 euroa!
13.09.2002 Jarrujen laittoa (Teemu ja Masa)
15.09.2002 Rekisterinkilven valojen korjaus, korjattiin tinaamalla ja teipillä (Teemu ja Masa)
16.09.2002 Jarrujen laittoa (eikä saatu mitää aikaan:) (Teemu, Henkka ja Masa)
02.09.2002 Jarrujen laittoa (jarruputken vaihto, jarrukenkien välisen raudan kiinnilaitto, jarrujen ilmaus (Teemu ja Henkka)

10.10.2002 Auton huolto ja rekisteröintikatsastus (Teemu ja Henkka)
Tanen huolto Toppilan Teboililla klo 8.30, tehtiin seuraavaa:

- Pakokaasutesti (seoksen ja sytytyshetken säätö)
- Jarrujen tarkastus ("ihan hyvät jarrut")
- Pohjan tarkastus
- Ohjaustangon nivelen vaihto (vanha irtosi tosi nätisti ulosvetäjällä)
- Etupyörien pyöräkulmien säätö nivelen vaihdon takia
- Ajovalojen säätö

Huoltomiehen mukaan auto menisi rekisteröintikatsastuksesta läpi, vain renkaat ja eturipustuksien ja rungon väliset kumit voisivat tuottaa ongelmia.

Rekisteröintikatsastus Ruskon katsastusasemalla klo 15.00.
Ennen katsastusta Teemu pääsi ilmaiseen näöntarkastukseen ;-)
Rekisteröintikatsastus meni yllättävän hyvin, auto SUORILTA LÄPI!
Maininta tuli vain takajarruputkesta, joka pitää kiinnittää paremmin, ja muutamasta pyöränmutterista, jotka oli epähuomiossa väärinpäin ;)

Auto meni siis nätisti läpi, mutta ongelmia tuli silti, papereiden kanssa. Konttorineiti vaati nähdä luovutuspaperit. Eihän meillä mitään ollut! Luovutuspapereissa nimenomaan lukee huutomerkin kanssa että ne jäävät MYYJÄLLE. Minähän olin ostaja!
Nyt sitten odotellaan että myyjä lähettää luovutuspaperit tänne, niin saadaan auto kilpiin ja päästään vihdoin ajamaan.

15.10.2002 Autoon saatiin kilvet (Teemu)
Nyt kun luovutuspaperit myyjältä oli saatu, kävikin kilpien saaminen helposti.Kilven tunnusta sai hieman valitakin sellasista mitä sattu olemaan vapaana, valitsin tunnukseksi HZA-341. (HZA eli HAZARD, suom. vikatila, virhe yms:)

viikko 43 Ryypyn muuttamista automaattiryypystä käsikäyttöiseksi (Teemu)

  

Tossa tanen ryypyn kannen pari kuvaa, kuvapuhelimella 6650 otettu.

Eli vihreet nuolet kuvaa sisään menevää ja ulos lähtevää vettä. Ku vesi lämpenee, kääntyy keskellä oleva akseli.

Autom.ryypyssä akseli kääntää punasella merkittyä peltiä joka kääntää oranssilla merkittyä ryyppyvivustoa.

Tein kanteen uran, ja laitoin keinometallilla siihen vaijerin holkin. ja sit sinisellä olis sit toi vaijeri manuaalisäädölle.
eli toi punanen pelti pois ja akseli saa sit manuaaliversiossa pyöriä sit ihan vapaasti keskellä.

Yritys oli hyvä 10, mutta ei silti onnistunu, nykynen vaijeri on ihan liian jäykkä (ykssäikeinen teräsvaijeri) eikä se taivu
tarpeeks tohon. pitää vaihtaa vaijeri joka on monisäikeistä ja taipusempaa.

viikko 44 Ryypyn muuttamista automaattiryypystä käsikäyttöiseksi (Teemu)
Nyt on uus vaijeri (hain pyöräliikkeestä polkupyörän vaijerin, se mahtuu pyörimään tuolla kupissa).
Vaijeria pitää vetää/työntää kahella kädellä, toisella pitää vaijerin kuoresta kiinni ja toisella käyttää vaijeria..
no eipä tuo haittaa.. ;) Jotain sähkövikaa vielä, tyhjäkäynti menee lujemmalle kun laittaa ajovalot päälle..
Uuden akunkin ostin, alko mennä hermot vanhan kanssa.
nyt pitäisi laitattaa talvirenkaat alle.
13.12.2002 Pikkufiksausta (Teemu)
Uuden virranjakajan kannen, pyörijän ja tulppien vaihto. Samalla laturin remmin kiinnitys, kahden sulakkeen vaihto
ja rekisterikilven kiinnitys eteen, pois tuulilasilta. Nyt autolla pääsi moottoritiellä 110km/h vaikka kone huutaakin
siinä vaiheessa kovasti ja koko auto heiluu;) Ongelmia vielä kylmäkäynnistyksessä. Ja edelleen sitä vikaa että
ajovalojen ollessa päällä tyhjäkäynti on paljon lujempi kuin valot pois päältä.. ilmeisesti laturi menossa..
12.01.2003 Auton siirto (Teemu ja Masa)
Perjantaina tuli postissa 07.01.2003 päivätty kirjattu kirje Oulun Katutuotannolta, jossa seuraava teksti:

"AJONEUVON SIIRTOKEHOTUS. Haittaa tien/kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa. On katsottava hylätyksi.
Kehotamme ensitilassa siirtämään sen sopivaan paikkaan tai hävittämään. Oulun kaupunki."


Eli Tanen päälle oli ennen joulua satanut ihan älyttömästi lunta ja pahimmillaan koko autoa ei näkynyt ollenkaan kun koko kadun lumet oli aurattu siihen päälle. Eli siirtokehotus tuli kai lähinnä siksi että tietä ei päässyt auraamaan lumesta Tanen kohdalta ja 10 metriä sen edestä ja takaa, eli vei aika monta parkkipaikkaa;-) Eli toinen siirtokehotus jo Tanelle.

Ei muuta kun lapiot heilumaan ja hirveet kasat lunta pois päältä ja etupuolelta, että saatiin Mese ihan Tanen eteen käynnistyskaapeleita varten. Konehuoneen sisälläki oli kiitettävästi lunta, esim virranjakaja ihan lumen peitossa.. Kylmäkäynnistysongelmiahan on kovasti, joten suosiolla haettiin taas 1.5l pullo bensaa, ja siitä aina bensaa kaatamalla ja starttaamalla monta kertaa, auto saatiin käyntiin.Tyhjäkäyntiä ei kyllä kylmänä ole yhtään. Sitten pientä ajelua ja parkkiin toiseen paikkaan. Nyt sit ootellaan millon tulee seuraava siirtokehotus. ;-)
23.02.2003 Auton siirto (Teemu ja Masa)
Maanantaina tuli TAAS postissa 14.02.2003 päivätty kirjattu kirje Oulun Katutuotannolta, jossa seuraava teksti:

"AJONEUVON SIIRTOKEHOTUS. Haittaa tien/kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa. On katsottava hylätyksi.
Kehotamme ensitilassa siirtämään sen sopivaan paikkaan tai hävittämään. Oulun kaupunki."


Eli kaupunki kuumotti taas meidän Tanea. Eiku Masan kaa vaan Tanelle ja käynnistelemään. Kaapeleita ei tarvittu, mutta bensaa piti kaataa edelleen pullosta suoraan kaasariin, kuten aina Tanelle kylmäkäynnistyksessä. Sitten soitto vakuutusyhtiöön että Tane pois seisonnasta ja ajelemaan (kaahailemaan:) kaupungille. Edelleen toimi huonisti, ei kiihdy, nykii, ei meinaa lähteä käyntiin yms.. kyl toi kaasari pitää vaihtaa.

Mersu lähtee ensi viikolla huoltoon n. viikoksi eli sit kuljetaan Tanella töissä.. saa nähä miten sujuu.
4.7.2003 Auton myynti (Teemu)
Auto myytiin Raaheen yksityiselle henkilölle.



Mitä autosta voisi tulla :

  
Kuvat: Teemu ja poke

Päivitetty viimeksi 20.7.2003 teharju @ iki.fi