11.09.2002 Auton
osto (Teemu ja Henkka)
Keskiviikkoaamuna aikaisin lähettiin Mesellä autoa katsomaan Ylivieskaan.
Autoa myi tekunaikainen kaveri, kun Tanen tuulilasiin oli tullut lappu:
"SIIRTOKEHOTUS. Auto on siirrettävä/hävitettävä
asianmukaisesti viipymättä ja viimeistään
23.08.2002 sillä uhalla, että kaupunki muussa tapauksessa siirtää
ajoneuvon Jokilaaksojen Jäte Oy:n varastoon hävitettäväksi
ja siirtokustannukset peritään omistajalta.
Sovelletut oikeusohjeet: Romuajoneuvolaki 2 ja 3§
Ylivieskan kaupunki
Rakennusvalvonta- ja ympäristönsuojeluyksikkö
puh. 42941"
Vakaana aikomuksena oli saada auto ajettua Ouluun, vaikka mikä olisi.
Käyntiin auton tiedettiin lähtevän (ainakin sen jälkeen
kun kaataa kaasariin bensaa..) mutta jarruosat oli kaikki takakontissa!
Eiku tutkimaan tilannetta. Kyl kävi useasti mielessä ainaki Henkalle
et "lähetää ny v*ttuun täältä" ku
mikään ei tuntunut onnistuvan.
Edessä jarrusylinterit olivat jumissa. Kun ne vihdoin saatiin liikkumaan,
ne tulivat liikaa ulos ja jumittuivat auki-asentoon. Takajarruista ei saatu
mitään toimimaan, jarrusylinterit vuosivat kuin seula. Mistään
ei saanut uusia.
Jarruja saatiin sen verran toimimaan, että edessä saatiin neljästä
sylinteristä kaksi liikkumaan, uudet jarrupalat paikoilleen ja taas
jarrunesteen lisäystä. Jarrunestehän vuosi suoraan läpi
joten sitä oli lisättävä vähän väliä.
Sitten haettiin siirtokilvet katsastuskonttorilta ja ei muutaku Ouluun.
Maksimivauhti oli maantiellä 85km/h, jarruja kun ei oikein ollut ja
koko ajan autosta kuului ihme ääniä; kitinää, vinkunaa,
kolinaa yms. Mutta hauskaa oli. Ouluun päästiin. Yöjunalla
Teemu haki vielä Mesen junalla Ylivieskasta ja samalla Tane maksettiin;
huimat 20 euroa! |
13.09.2002 Jarrujen
laittoa (Teemu ja Masa) |
15.09.2002 Rekisterinkilven
valojen korjaus, korjattiin tinaamalla ja teipillä (Teemu ja Masa) |
16.09.2002 Jarrujen
laittoa (eikä saatu mitää aikaan:) (Teemu, Henkka ja Masa) |
02.09.2002 Jarrujen
laittoa (jarruputken vaihto, jarrukenkien välisen raudan kiinnilaitto,
jarrujen ilmaus (Teemu ja Henkka) |
10.10.2002 Auton
huolto ja rekisteröintikatsastus
(Teemu ja Henkka)
Tanen huolto Toppilan Teboililla klo 8.30, tehtiin seuraavaa:
- Pakokaasutesti (seoksen ja sytytyshetken säätö)
- Jarrujen tarkastus ("ihan hyvät jarrut")
- Pohjan tarkastus
- Ohjaustangon nivelen vaihto (vanha irtosi tosi nätisti ulosvetäjällä)
- Etupyörien pyöräkulmien säätö nivelen
vaihdon takia
- Ajovalojen säätö
Huoltomiehen mukaan auto menisi rekisteröintikatsastuksesta läpi,
vain renkaat ja eturipustuksien ja rungon väliset kumit voisivat
tuottaa ongelmia.
Rekisteröintikatsastus Ruskon katsastusasemalla klo 15.00.
Ennen katsastusta Teemu pääsi ilmaiseen näöntarkastukseen
;-)
Rekisteröintikatsastus meni yllättävän hyvin, auto
SUORILTA LÄPI!
Maininta tuli vain takajarruputkesta, joka pitää kiinnittää
paremmin, ja muutamasta pyöränmutterista, jotka oli epähuomiossa
väärinpäin ;)
Auto meni siis nätisti läpi, mutta ongelmia tuli silti, papereiden
kanssa. Konttorineiti vaati nähdä luovutuspaperit. Eihän
meillä mitään ollut! Luovutuspapereissa nimenomaan lukee
huutomerkin kanssa että ne jäävät MYYJÄLLE. Minähän
olin ostaja!
Nyt sitten odotellaan että myyjä lähettää luovutuspaperit
tänne, niin saadaan auto kilpiin ja päästään
vihdoin ajamaan.
|
15.10.2002 Autoon
saatiin kilvet (Teemu)
Nyt kun luovutuspaperit myyjältä oli saatu, kävikin kilpien
saaminen helposti.Kilven tunnusta sai hieman valitakin sellasista mitä
sattu olemaan vapaana, valitsin tunnukseksi HZA-341. (HZA eli HAZARD,
suom. vikatila, virhe yms:) |
viikko
43 Ryypyn muuttamista automaattiryypystä käsikäyttöiseksi
(Teemu)
Tossa
tanen ryypyn kannen pari kuvaa, kuvapuhelimella 6650 otettu.
Eli vihreet nuolet
kuvaa sisään menevää ja ulos lähtevää
vettä. Ku vesi lämpenee, kääntyy keskellä oleva
akseli.
Autom.ryypyssä akseli kääntää punasella merkittyä
peltiä joka kääntää oranssilla merkittyä
ryyppyvivustoa.
Tein kanteen uran, ja laitoin keinometallilla siihen vaijerin holkin.
ja sit sinisellä olis sit toi vaijeri manuaalisäädölle.
eli toi punanen pelti pois ja akseli saa sit manuaaliversiossa pyöriä
sit ihan vapaasti keskellä.
Yritys oli hyvä
10, mutta ei silti onnistunu, nykynen vaijeri on ihan liian jäykkä
(ykssäikeinen teräsvaijeri) eikä se taivu
tarpeeks tohon. pitää vaihtaa vaijeri joka on monisäikeistä
ja taipusempaa.
|
viikko 44 Ryypyn
muuttamista automaattiryypystä käsikäyttöiseksi
(Teemu)
Nyt on uus vaijeri (hain pyöräliikkeestä polkupyörän
vaijerin, se mahtuu pyörimään tuolla kupissa).
Vaijeria pitää vetää/työntää kahella
kädellä, toisella pitää vaijerin kuoresta kiinni ja
toisella käyttää vaijeria..
no eipä tuo haittaa.. ;) Jotain sähkövikaa vielä, tyhjäkäynti
menee lujemmalle kun laittaa ajovalot päälle..
Uuden akunkin ostin, alko mennä hermot vanhan kanssa.
nyt pitäisi laitattaa talvirenkaat alle. |
13.12.2002 Pikkufiksausta
(Teemu)
Uuden virranjakajan
kannen, pyörijän ja tulppien vaihto. Samalla laturin remmin kiinnitys,
kahden sulakkeen vaihto
ja rekisterikilven kiinnitys eteen, pois tuulilasilta. Nyt autolla pääsi
moottoritiellä 110km/h vaikka kone huutaakin
siinä vaiheessa kovasti ja koko auto heiluu;) Ongelmia vielä kylmäkäynnistyksessä.
Ja edelleen sitä vikaa että
ajovalojen ollessa päällä tyhjäkäynti on paljon
lujempi kuin valot pois päältä.. ilmeisesti laturi menossa..
|
12.01.2003 Auton
siirto (Teemu
ja Masa)
Perjantaina
tuli postissa 07.01.2003 päivätty kirjattu kirje Oulun Katutuotannolta,
jossa seuraava teksti:
"AJONEUVON SIIRTOKEHOTUS. Haittaa tien/kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa.
On katsottava hylätyksi.
Kehotamme ensitilassa siirtämään sen sopivaan paikkaan tai
hävittämään. Oulun kaupunki."
Eli Tanen päälle oli ennen joulua satanut ihan älyttömästi
lunta ja pahimmillaan koko autoa ei näkynyt ollenkaan kun koko kadun
lumet oli aurattu siihen päälle. Eli siirtokehotus tuli kai lähinnä
siksi että tietä ei päässyt auraamaan lumesta Tanen
kohdalta ja 10 metriä sen edestä ja takaa, eli vei aika monta
parkkipaikkaa;-) Eli toinen siirtokehotus jo Tanelle.
Ei muuta kun lapiot heilumaan ja hirveet kasat lunta pois päältä
ja etupuolelta, että saatiin Mese
ihan Tanen eteen käynnistyskaapeleita varten. Konehuoneen sisälläki
oli kiitettävästi lunta, esim virranjakaja ihan lumen peitossa..
Kylmäkäynnistysongelmiahan on kovasti, joten suosiolla haettiin
taas 1.5l pullo bensaa, ja siitä aina bensaa kaatamalla ja starttaamalla
monta kertaa, auto saatiin käyntiin.Tyhjäkäyntiä ei
kyllä kylmänä ole yhtään. Sitten pientä ajelua
ja parkkiin toiseen paikkaan. Nyt sit ootellaan millon tulee seuraava siirtokehotus.
;-) |
23.02.2003 Auton
siirto (Teemu
ja Masa)
Maanantaina
tuli TAAS postissa 14.02.2003 päivätty kirjattu kirje Oulun Katutuotannolta,
jossa seuraava teksti:
"AJONEUVON SIIRTOKEHOTUS. Haittaa tien/kadun kunnossa- ja puhtaanapitoa.
On katsottava hylätyksi.
Kehotamme ensitilassa siirtämään sen sopivaan paikkaan tai
hävittämään. Oulun kaupunki."
Eli kaupunki kuumotti taas meidän Tanea. Eiku Masan kaa vaan Tanelle
ja käynnistelemään. Kaapeleita ei tarvittu, mutta bensaa
piti kaataa edelleen pullosta suoraan kaasariin, kuten aina Tanelle kylmäkäynnistyksessä.
Sitten soitto vakuutusyhtiöön että Tane pois seisonnasta
ja ajelemaan (kaahailemaan:) kaupungille. Edelleen toimi huonisti, ei kiihdy,
nykii, ei meinaa lähteä käyntiin yms.. kyl toi kaasari pitää
vaihtaa.
Mersu lähtee ensi viikolla huoltoon n. viikoksi eli sit kuljetaan Tanella
töissä.. saa nähä miten sujuu. |
4.7.2003 Auton myynti
(Teemu)
Auto myytiin Raaheen yksityiselle henkilölle. |